sobota, 8 września 2012

Lekcja 3, Jesteś odpowiedzialny za swoje życie

Witaj, mam nadzieję że nie oszukujesz sam siebie i uczciwie wykonałeś wszystkie ćwiczenia, jeśli nie to wróć i zrób to, albo jak uważasz że to bez sensu to albo zrezygnuj z kursu albo przynajmniej nie miej do mnie potem żalu że nic nie wychodzi... to Ty jesteś odpowiedzialny za swoje życie.
Czas dorosnąć( niezależnie od tego ile masz lat), dojrzałość to nie kwestia lat a właśnie wzięcia odpowiedzialności za własne życie.
To Ty jesteś odpowiedzialny za siebie, obwinianie wszystkich dookoła nie ma sensu, tak naprawdę nikt nie może wpłynąć na Twoje życie jeśli mu na to nie pozwolisz...
-Ale przecież inni ludzie mnie złoszczą?!
-Aha, wkładają Ci złość do głowy?
-No nie, ale np ich zachowanie mnie złości i czuję złość....
-Właśnie- ich zachowanie Cię złości- to Twoja reakcja na ich zachowanie, bo uważasz że nie jest z jakiś przyczyn właściwe, ale to tylko Twoja sprawa, możesz uznać że jest ono ok, że Ciebie to nie rusza i się nie złościć, prawda?
-Ale to bardzo trudne...
-A ktoś mówił że będzie łatwo?

Tak jak dziecko na pewnym etapie musi opanować swoje potrzeby fizjologiczne i załatwiać je nie byle jak i byle gdzie tak ty musisz opanować swoje reakcje, szczególne te emocjonalne- to Ty kierujesz swoim ciałem, zachowaniami,swoimi myślami, emocjami...

  • Jak łatwo opanować emocje?
To w zasadzie jest bardzo bardzo łatwe- nie walcz z nimi, emocje to tak naprawdę coś między reakcją fizjologiczną a psychiczną, rodzaj łącznika między ciałem a umysłem, dlatego wystarczy że skoncentrujesz myśli na fizycznych aspektach emocji... Jak ją czujesz? W którym miejscu? Jak się złościsz często np napinają się pewne mięśnie? Znajdź te punkty, skoncentruj się na tym doznaniu i postaraj się bardzo wnikliwie to obserwować:
- nazwij emocję
- jak duży jest to obszar?
-czy jest raczej ciepły czy zimny?
- czy twardy czy miękki?
- przypisz mu kolor
-obserwuj zmiany jego parametrów
Postaraj się to ćwiczyć przy każdej okazji- efekty są zdumiewające:)

  • Ta sama technika pozwala znacznie złagodzić np ból głowy i zmęczenie- po prostu skoncentruj się na doznaniu, przeżyj to w pełni, obserwuj bardzo uważnie, może nie zawsze niemiłe doznanie zniknie całkowicie ale znacznie się zmniejszy- poćwicz to!
Kolejne ćwiczenie:
  • "Nic co widzę dookoła siebie nie ma żadnego znaczenia" Rozejrzyj się wokół siebie i pomyśl tak o każdym przedmiocie-np.  to biurko nic nie znaczy, samo z siebie nie ma znaczenia, po prostu jest i tyle... Uświadom to sobie, uwzględnij większość rzeczy ze swojego otoczenia...
  • "Sam nadaję całe znaczenie wszystkiemu co widzę" Każdy przedmiot dookoła Ciebie ma dokładnie takie znaczenie jak mu nadałeś, choć może mieć zupełnie inne gdy tak postanowisz, lub dla kogoś innego, np. to biurko wiele dla mnie znaczy bo stoi na nim mój komputer, komputer jest dla mnie ważny ponieważ dzięki niemu mam kontakt ze światem... Ten kamień w sumie nie ma znaczenia, po prostu sobie leży, okno daje mi światło słoneczne... Uświadom to sobie uwzględniając większość rzeczy ze swojego otoczenia...
To czy najpierw zrobisz pierwszy punkt dla każdej rzeczy a potem drugi czy dla danej rzeczy najpierw pierwszy potem drugi zależy tylko od Ciebie, możesz też wykonać z pewnym odstępem czasu to ćwiczenie na obydwa sposoby i zwrócić uwagę czy czujesz pewną różnicę w rozumieniu tego faktu,jeśli uznajesz to za fakt.
Wiele przedmiotów ma dla nas wartość sentymentalną lub emocjonalną, uświadom to sobie- one same nie mają znaczenia, to Ty je im nadajesz, przecież to co dla jednego jest niezwykle cenne, dla kogoś innego jest absolutnie bezwartościowe...

  • to ćwiczenie jest banalnie proste: poniższe zdania mają luki a Ty masz wybrać które słowo pasuje, postaraj się wykonać je dość szybko:)
Jaś był bardzo ...., rodzice mogli na niego liczyć ( krowa, odpowiedzialny, zielony, Małgosia)
W stresujących sytuacjach najlepiej zachować... ( modlitwę, spokój, arbuz, słoik z dżemem)
Gdy odniesiesz.... jesteś z siebie zadowolony ( motyl, sukces, ananas, marchewkowy)
Każdy człowiek lubi czuć się.... ( Ziemniak, szczęśliwy, żarówka, iść)

A teraz sam dokończ kilka zdań:
Potrafię być...
Lubię gdy jestem...
Uwielbiam gdy....
Potrafię zachowywać się...

Co jako pierwsze przychodziło Ci do głowy? I dlaczego?
  • Kolejne ćwiczenie wykonaj na spacerze, a raczej na dwóch spacerach podczas których pokonasz identyczna trasę, najlepiej w maksymalnie zbliżonych warunkach pogodowych . Za pierwszym razem skup się tylko na dostrzeżeniu negatywnych aspektów trasy, rób notatki; za drugim jak się na pewno domyślasz skoncentruj się na pozytywnych aspektach, szukaj ciekawych i pięknych rzeczy. To że znasz już wnioski i możesz sobie to wyobrazić nie zastąpi ci doświadczenia- na serio to zrób- dwa spacery w maksymalnym skupieniu!


  • Pamiętasz jak wczoraj napisałeś minimum 100 zdań? Jakie emocje temu towarzyszyły i dlaczego? Nie będziemy tego omawiać- tego typu ćwiczenia mają na celu poszerzenie Twojej wiedzy o samym sobie, dziś napiszesz to od nowa- nie patrząc na poprzednie notatki, a potem porównaj- czy napisałeś coś innego niż poprzednio, jakie są to różnice? Do pracy i to zaraz- to naprawdę ważne!!!

Jestem........
Lubię.....
Nie lubię...
Chcę być.....
Chcę czuć....
Potrafię....
Czuję się szczęśliwy gdy...
Czuję się smutny gdy....
Czuję złość gdy....
Czuję radość gdy...

Do tego:
Jestem wdzięczny za...
Kocham....

  •  Nie zapomnij o medytacji( korzystaj z podanych poprzednio linków:), o gimnastyce,
  • spacerach, o zdrowym jedzonku i rozpisywaniu planów na następny dzień...
  • Aby uniknąć nudy kolejne filmiki:
http://www.youtube.com/watch?v=JwpXOCZOr_o&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=G0B32_gBTik&feature=related
 http://www.youtube.com/watch?v=0aYVipb5_U8&feature=endscreen
http://www.youtube.com/watch?v=-QzgSD9Aqps&feature=fvwrel
http://www.youtube.com/watch?v=CVmDm0wmNM4

4 pierwsze są króciutkie , ostatni nie, pamiętaj że masz myśleć samodzielnie- nie daj sobie zrobić wody z mózgu:D Przemyśl i to co się da sprawdź samodzielnie wykonując doświadczenia!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz